Verkeer en vervoer

We verplaatsen ons allemaal voortdurend. Om naar ons werk te gaan, om boodschappen te doen en om familie en vrienden op te zoeken. Je wilt snel op je bestemming komen. Zorgen voor een goede bereikbaarheid is één van de kerntaken van de gemeente. 


►  Zeewolde is een logistieke hotspot, bereikbaarheid is dus cruciaal. Het is belangrijk dat de doorstroming van het verkeer in het wegennet optimaal is. Verschillende vormen van vervoer kunnen nog beter op elkaar aangesloten worden. De gemeente gaat in gesprek met Rijkswaterstaat over het dicht houden van de brug bij Nijkerk tijdens de spits.

Wij vinden dat bij het Rijk aangedrongen moet blijven worden om de A30 te ontsluiten richting Flevoland. Voor het transport- logistiekcentrum rond Zeewolde is dit van groot belang. De VVD wil dat de Nijkerkerweg (tot de A28) net zoals de Gooiseweg ook wordt verdubbeld. Ook dient daarbij het knelpunt van de Nijkerkerbrug en de achterliggende rotonde meegenomen te worden.

Zeewolde zou een mooie proeftuin kunnen zijn voor innovatieve verkeersprojecten zoals elektrische deelauto’s en snelfietspaden. Meer regelmatige inzet van veerverbindingen, met name richting (OV overstappunten in) Harderwijk en Ermelo moeten overwogen worden.

We stimuleren fietsen en wandelen als bewegingsvormen door goed onderhouden fiets- en wandelpaden. Naast goede fietsroutes horen er ook voldoende en veilige  stallingsruimtes voor fietsen te zijn in het centrum, bij bushaltes, sportverenigingen, scholen, andere gemeentelijke gebouwen en op de bedrijventerreinen.

    We willen voldoende laadplaatsen/-palen voor elektrische fietsen en auto’s.

Het is belangrijk dat er goed openbaar vervoer is. We zijn tegen het laten rijden van bussen gevuld met lucht in plaats van passagiers. We gaan toe naar een vraag gestuurd OV, waarbij de wens van de reiziger centraal staat en niet het aanbod van de gevestigde OV-bedrijven.

De gemeente neemt bij de inrichting van straten en wijken de verkeersveiligheid als standaard mee, vooral in de buurt van scholen en sportclubs. Met medewerking van relevante partners en ouders creëren we samen een veilige omgeving (schoolzones, veilige oversteekplaatsen en veilige fietsroutes).

De veiligheid en duurzame kwaliteit van de wegen in ons buitengebied blijven belangrijk. Wij geven prioriteit aan het verhogen van het tempo van de kwaliteitsverbetering ervan. 

Bij het bermbeheer staat veiligheid voorop. Dat betekent dat het maaibeleid van bermen geïntensiveerd wordt.

(Sluip)verkeer waar het niet thuishoort wordt aangepakt, en waar het verkeer wel hoort moet het door kunnen rijden.

We willen ons inzetten voor logische en veilige fietsroutes naar en in het centrum en tussen de verschillende wijken, recreatiegebieden & industriegebieden.

Wij willen dat er voldoende parkeerplaatsen zijn en dat gratis parkeren behouden blijft. Dit straalt gastvrijheid uit en dat is belangrijk voor de aantrekkelijkheid van het centrum en de lokale economie. 

Wij willen dat problemen met ‘piekparkeren’ bij de sport samen met de sportverenigingen blijvend worden aangepakt. Dat kan bijvoorbeeld met flexibel ruimtegebruik.

 De blauwe zone in de parkeergarage onder het Ravelijn handhaven we zodat deze gebruikt wordt waar deze voor bedoeld is. Dus niet als hangplek, klusplaats of winterstalling.