De gemeente is er om problemen op te lossen. Het belang van de inwoners staat altijd voorop. Met eenvoudige formulieren, helder taalgebruik en overzichtelijke regels helpen we alle inwoners en ondernemers vooruit in het leven en voorkomen we wachtrijen, problemen en frustraties. We bundelen onze krachten en werken met plezier samen om de problemen op te lossen in onze eigen straat, buurt of wijk. Daarom vinden we het belangrijk dat de gemeente slimme en creatieve initiatieven van inwoners en ondernemers aanmoedigt. En bij belangrijke besluiten worden onze inwoners in een zo vroeg mogelijk stadium worden betrokken.
► We vinden de kwaliteit
van de dienstverlening van onze gemeente belangrijk. Brieven en formulieren van
de gemeente zijn voor iedereen begrijpelijk.
► De
digitale dienstverlening van de gemeente is van goede kwaliteit. Inwoners
kunnen hun zaken zoveel mogelijk vanuit huis regelen en wanneer het hen
uitkomt. We starten met het online aanvragen van zaken als VOG, rijbewijs en
paspoort en met het thuisbezorgen van producten.
► Het
gemeentehuis is fysiek bereikbaar en kent openingstijden buiten kantoortijden
voor zaken die je niet digitaal kunt regelen. Bij vragen is het altijd mogelijk
om persoonlijk contact te hebben in plaats van via een computer.
► De
gemeente zorgt ervoor dat ICT volledig up-to-date is, zodat privacygevoelige
informatie van inwoners beschermd is tegen digitale hacks en
cyberaanvallen.
► Een
transparante overheid vinden wij belangrijk. De gemeente informeert inwoners
over gegevens die belangrijk zijn om een oordeel te kunnen vormen over het
lokaal bestuur, zoals de besteding van subsidies.
► De
wereld houdt niet op bij de gemeentegrens. De gemeente werkt efficiënt samen
met collega’s in de omgeving als dit leidt tot betere oplossingen voor
bereikbaarheid, regionale werkgelegenheid of woningbouw.
► Zeewolde
moet met haar lokale regels niet strenger zijn dan de landelijke regels. De
regels moeten ook vlot en duidelijk uitlegbaar zijn.
► Het
enthousiasme van de samenleving benutten we zoveel mogelijk. Daarom steunen we
initiatieven van ondernemers en verenigingen en denken we proactief mee bij een
verenigingen-, ondernemers- of duurzaamheidsloket.
► Bij
het opstellen van nieuw beleid wordt iedereen die dit direct raakt betrokken.
Daarbij creëert de gemeente vooraf duidelijke verwachtingen om teleurstellingen
achteraf te voorkomen. Zo werken we aan draagvlak en beter beleid.